"Шляхи формування здорового психологічного клімату в класі..."
Характеристика сприятливого психологічного клімату в класі:
- У класі переважає життєрадісний тон взаємин між учнями; відносини будуються на принципах співпраці, взаємодопомоги, доброзичливості; в класі присутня атмосфера співтворчості; у відносинах переважають схвалення і підтримка, критика на адресу однокласників висловлюється з добрими побажаннями.
- Існують норми справедливого і шанобливого ставлення до всіх членів учнівського колективу.
- У класі високо цінують такі риси особистості як відповідальність, чесність, працьовитість і безкорисливість.
- Учні класу активні, виконують корисну для всіх справу і домагаються високих показників у навчальній та дозвільної діяльності.
- Успіхи чи невдачі окремих учнів класу викликають загальне співпереживання або радість.
- Угруповання всередині класу відсутні.
Існує цілий ряд факторів, що визначають психологічний клімат в учнівському колективі:
-
Глобальне макросередовище: обстановка в суспільстві, сукупність економічних, культурних, політичних та інших умов. Стабільність в економічному, політичному житті суспільства забезпечують соціальне і психологічне благополуччя його членів і опосередковано впливають на психологічний клімат класу.
-
Локальне макросередовище, тобто організація, до структури якої входить класний колектив (у нашому випадку-школа).
-
Фізичний мікроклімат, санітарно-гігієнічні умови навчання. Спека, задуха, погана освітленість, постійний шум можуть стати джерелом підвищеної дратівливості і побічно вплинути на психологічну атмосферу в класі. Навпаки, добре обладнане робоче місце, сприятливі санітарно-гігієнічні умови підвищують задоволеність від діяльності в цілому, сприяючи формуванню сприятливого психологічного клімату.
-
Задоволеність діяльністю. Велике значення для формування сприятливого психологічного клімату має те, наскільки діяльність є для учня цікавою, різноманітною, творчою, чи відповідає вона його рівню, чи дозволяє реалізувати творчий потенціал, рости.
Привабливість діяльності залежить від того, наскільки її умови відповідають очікуванням суб’єкта і дозволяють реалізувати його власні інтереси, задовольнити потреби особистості:
Глобальне макросередовище: обстановка в суспільстві, сукупність економічних, культурних, політичних та інших умов. Стабільність в економічному, політичному житті суспільства забезпечують соціальне і психологічне благополуччя його членів і опосередковано впливають на психологічний клімат класу.
Локальне макросередовище, тобто організація, до структури якої входить класний колектив (у нашому випадку-школа).
Фізичний мікроклімат, санітарно-гігієнічні умови навчання. Спека, задуха, погана освітленість, постійний шум можуть стати джерелом підвищеної дратівливості і побічно вплинути на психологічну атмосферу в класі. Навпаки, добре обладнане робоче місце, сприятливі санітарно-гігієнічні умови підвищують задоволеність від діяльності в цілому, сприяючи формуванню сприятливого психологічного клімату.
Задоволеність діяльністю. Велике значення для формування сприятливого психологічного клімату має те, наскільки діяльність є для учня цікавою, різноманітною, творчою, чи відповідає вона його рівню, чи дозволяє реалізувати творчий потенціал, рости.
- в хороших умовах діяльності;
- у спілкуванні і дружніх міжособистісних відносинах;
- успіху, досягненні, визнанні і особистому авторитеті, володінні владою і можливістю впливати на поведінку інших;
- творчою та цікавою роботи, можливістю особистісного розвитку, реалізації свого потенціалу.
- Характер виконуваної діяльності. Монотонність діяльності, її висока відповідальність, наявність ризику для здоров’я і життя школярів, стресогенний характер, емоційна насиченість і т. д. Все це фактори, які опосередковано можуть негативно позначитися на психологічному кліматі в класному колективі.
- Організація спільної діяльності. Формальна структура групи, спосіб розподілу повноважень, наявність єдиної мети впливає на ПК. Взаємозалежність завдань, нечіткий розподіл функціональних обов’язків, психологічна несумісність учасників спільної діяльності підвищують напруженість відносин у групі і можуть стати джерелом конфліктів.
- Психологічна сумісність є важливим фактором, що впливає на ПК. Під психологічною сумісністю розуміють здатність до спільної діяльності, в основі якої лежить оптимальне поєднання в колективі особистісних якостей учасників. Психологічна сумісність може бути обумовлена схожістю характеристик учасників спільної діяльності. Людям, схожим один на одного легше налагодити взаємодію. Подібність сприяє появі почуття безпеки і впевненості в собі, підвищує самооцінку. В основі психологічної сумісності може лежати і відмінність характеристик за принципом взаємодоповнюваності. У такому випадку говорять, що люди підходять один одному “як ключ до замка”. Умовою і результатом сумісності є міжособистісна симпатія, прихильність учасників взаємодії один до одного. Вимушене спілкування з неприємним суб’єктом може стати джерелом негативних емоцій.
Кожному педагогу необхідно знати і застосовувати способи формування психологічного клімату. В силу специфіки роботи педагога і вікових особливостей учнів, саме вчитель повинен володіти певними засобами і механізмами управління цим явищем. Відповідальність за формування психологічного клімату лежить в першу чергу на ньому.
Серед найбільш ефективних способів формування вчителем сприятливого психологічного клімату в учнівському колективі слід виділити наступні:
- створення ситуацій колективного співпереживання значущих для групи подій;
- привнесення загальнолюдських цінностей в життя колективу;
- використання колективних ігор;
- формування традицій групи і обов’язкове їх дотримання;
- розробка системи морального заохочення учнів;
- вміння побачити і вирішувати конфліктні ситуації серед учнів;
- знання обліку індивідуальних особливостей учнів (соматичні, інтелектуальні, психологічні);
- вміння поділяти і передавати відповідальність.
Психологічний клімат в класі залежить не тільки від класного керівника, на нього впливають організація навчально-виховної діяльності, якість підручників, здатність до навчання і здібності учнів, їх здоров’я і харчування.
Таким чином, створення оптимального психологічного клімату є важливим елементом підвищення результативності навчально-виховної роботи в класі. Сприятливий психологічний клімат сприяє і кращому засвоєнню навчального матеріалу школярем, і повноцінному розвитку його особистості. Cтворення сприятливого психологічного клімату в класі є важливим елементом педагогічної роботи в школі.
Використані джерела:(https://abetkaland.in.ua/shlyahy-form-zdorpsy-klimatu/).