"Шляхи формування здорового психологічного клімату в класі..."


Характеристика сприятливого психологічного клімату в класі:
  • У класі переважає життєрадісний тон взаємин між учнями; відносини будуються на принципах співпраці, взаємодопомоги, доброзичливості; в класі присутня атмосфера співтворчості; у відносинах переважають схвалення і підтримка, критика на адресу однокласників висловлюється з добрими побажаннями.
  • Існують норми справедливого і шанобливого ставлення до всіх членів учнівського колективу.
  • У класі високо цінують такі риси особистості як відповідальність, чесність, працьовитість і безкорисливість.
  • Учні класу активні, виконують корисну для всіх справу і домагаються високих показників у навчальній та дозвільної діяльності.
  • Успіхи чи невдачі окремих учнів класу викликають загальне співпереживання або радість.
  • Угруповання всередині класу відсутні.
Існує цілий ряд факторів, що визначають психологічний клімат в учнівському колективі:
  • Глобальне макросередовище: обстановка в суспільстві, сукупність економічних, культурних, політичних та інших умов. Стабільність в економічному, політичному житті суспільства забезпечують соціальне і психологічне благополуччя його членів і опосередковано впливають на психологічний клімат класу.
  • Локальне макросередовище, тобто організація, до структури якої входить класний колектив (у нашому випадку-школа).
  • Фізичний мікроклімат, санітарно-гігієнічні умови навчання. Спека, задуха, погана освітленість, постійний шум можуть стати джерелом підвищеної дратівливості і побічно вплинути на психологічну атмосферу в класі. Навпаки, добре обладнане робоче місце, сприятливі санітарно-гігієнічні умови підвищують задоволеність від діяльності в цілому, сприяючи формуванню сприятливого психологічного клімату.
  • Задоволеність діяльністю. Велике значення для формування сприятливого психологічного клімату має те, наскільки діяльність є для учня цікавою, різноманітною, творчою, чи відповідає вона його рівню, чи дозволяє реалізувати творчий потенціал, рости. 
Привабливість діяльності залежить від того, наскільки її умови відповідають очікуванням суб’єкта і дозволяють реалізувати його власні інтереси, задовольнити потреби особистості:
  • в хороших умовах діяльності;
  • у спілкуванні і дружніх міжособистісних відносинах;
  • успіху, досягненні, визнанні і особистому авторитеті, володінні владою і можливістю впливати на поведінку інших;
  • творчою та цікавою роботи, можливістю особистісного розвитку, реалізації свого потенціалу.

  • Характер виконуваної діяльності. Монотонність діяльності, її висока відповідальність, наявність ризику для здоров’я і життя школярів, стресогенний характер, емоційна насиченість і т. д. Все це фактори, які опосередковано можуть негативно позначитися на психологічному кліматі в класному колективі.
  • Організація спільної діяльностіФормальна структура групи, спосіб розподілу повноважень, наявність єдиної мети впливає на ПК. Взаємозалежність завдань, нечіткий розподіл функціональних обов’язків, психологічна несумісність учасників спільної діяльності підвищують напруженість відносин у групі і можуть стати джерелом конфліктів.
  • Психологічна сумісність є важливим фактором, що впливає на ПК. Під психологічною сумісністю розуміють здатність до спільної діяльності, в основі якої лежить оптимальне поєднання в колективі особистісних якостей учасників. Психологічна сумісність може бути обумовлена ​​схожістю характеристик учасників спільної діяльності. Людям, схожим один на одного легше налагодити взаємодію. Подібність сприяє появі почуття безпеки і впевненості в собі, підвищує самооцінку. В основі психологічної сумісності може лежати і відмінність характеристик за принципом взаємодоповнюваності. У такому випадку говорять, що люди підходять один одному “як ключ до замка”. Умовою і результатом сумісності є міжособистісна симпатія, прихильність учасників взаємодії один до одного. Вимушене спілкування з неприємним суб’єктом може стати джерелом негативних емоцій.
Кожному педагогу необхідно знати і застосовувати способи формування психологічного клімату. В силу специфіки роботи педагога і вікових особливостей учнів, саме вчитель повинен володіти певними засобами і механізмами управління цим явищем. Відповідальність за формування психологічного клімату лежить в першу чергу на ньому.
Серед найбільш ефективних способів формування вчителем сприятливого психологічного клімату в учнівському колективі слід виділити наступні:
  • створення ситуацій колективного співпереживання значущих для групи подій;
  • привнесення загальнолюдських цінностей в життя колективу;
  • використання колективних ігор;
  • формування традицій групи і обов’язкове їх дотримання;
  • розробка системи морального заохочення учнів;
  • вміння побачити і вирішувати конфліктні ситуації серед учнів;
  • знання обліку індивідуальних особливостей учнів (соматичні, інтелектуальні, психологічні);
  • вміння поділяти і передавати відповідальність.
     Психологічний клімат в класі залежить не тільки від класного керівника, на нього впливають організація навчально-виховної діяльності, якість підручників, здатність до навчання і здібності учнів, їх здоров’я і харчування.
     Таким чином, створення оптимального психологічного клімату є важливим елементом підвищення результативності навчально-виховної роботи в класі. Сприятливий психологічний клімат сприяє і кращому засвоєнню навчального матеріалу школярем, і повноцінному розвитку його особистості. Cтворення сприятливого психологічного клімату в класі є важливим елементом педагогічної роботи в школі.
     Використані джерела:(https://abetkaland.in.ua/shlyahy-form-zdorpsy-klimatu/).

Популярні дописи з цього блогу

"Календарно - тематичне планування з “Історії рідного краю. Запорізька область" для 5 класу"

"Календарно - тематичне планування уроків «Історії України (Вступ до історії ) 5 клас» I семестр"

"Календарно - тематичне планування з “Історії рідного краю. Запорізька область" для 6 класу"